Побудь в чужій шкурі. Як Скарлетт Йоханссон заклеймили за роль трансгендерної людини

0

У Голлівуді розгортається новий скандал: Скарлетт Йоханссон звинуватили в обмеженні прав трансгендерних людей, а Дуейна Джонсона – інвалідів.

Скарлетт Йоханссон отримала роль трансгендерного чоловіка у фільмі Руперта Сандерса, що викликало протести активістів, що захищають права меншин. Трансгендерів повинен грати трансгендерний актор, вважають вони. Актрисі довелося відмовитися від проекту. В цей же час в американському прокаті виявився фільм «Хмарочос», в якому Дуейн Джонсон постав в образі фахівця з безпеки, який втратив ногу. На сайті Deadline з’явився відкритий лист паралімпійської чемпіонки і актриси Кеті Салліван («Мене звуть Ерл»), що засуджує участь Дуейна Джонсона. Інваліда повинні грати інваліди, йдеться в тексті. До чого призведе така логіка?

Новина про запуск нового проекту режисера «Білосніжки і мисливця» і «Примари в обладунках» Руперта Сандерса з’явилася 2 липня. Аукціон на зйомки картини виграла кінокомпанія New Regency Picture, яка в минулому працювала як над дорогими блокбастерами («Гнів», «Містер і місіс Сміт», «Лицар дня», «Кредо вбивці»), так і над більш авторськими проектами («12 років рабства», «Фонтан», «Виживший», «Бьордмен», «Ной»).

У центрі сюжету фільму Rub & Tug (можливий варіант перекладу – «Потерти і перекрутити») – життя кримінального авторитета Данте Тексу Гілла, який народився жінкою, але вважав себе чоловіком. Гілл з’явився на світ в 1930 році в Піттсбурзі і отримав перший привід в 18 років. У 23 роки був заарештований за проституцію. В кінці 1960-х Данте остаточно розправився з жіночим ім’ям Джин, даними при народженні, і зв’язався з Пітсбурзьким мафіозі Джорджем Лі. Отримавши посаду керуючого масажним салоном «Спартак» (Лі тримав мережу таких замаскованих борделів), Данте став сутенером, навчився ховатися від поліцейських рейдів і вести легальне бізнес-прикриття. Коли Лі в 1977 році вбили, Данте зміг пробитися вище по кар’єрних сходах. Він усунув конкурентів, на початку 1980-х став монополістом масажних салонів Піттсбурга, розбагатів, але в 1984-му був заарештований і отримав термін за ухилення від податків. Данте провів кілька років у в’язниці і помер в 2003 році.

Згідно зі сценарієм Гері Спінеллі (автор «Зроблено в Америці»), визначальним моментом в житті Данте були його відносини з дівчиною Сінтією, на якій він одружився. Для Йоханссон роль стала б дуже непростою і вимагала б чимало віддачі, починаючи зі зміни фізичної форми – Гілл був корпулентним чоловіком. Чи націлювалась актриса на «Оскар», погоджуючись на проект? Швидше за все. Але, можливо, це просто був цікавий сценарій, завдяки якому Йоханссон вийшла б з образу Чорної Вдови і проявила свій драматичний талант. Зрештою, Голлівуд не так часто віддає на відкуп жінкам студійні проекти. Згідно з доповіддю WMC про становище жінок в американських медіа, з 2010 по 2015 рік в американський прокат вийшло всього 29,4% фільмів з жінками в головних ролях.

Що ж трапилося?

В той же день, коли стало відомо про участь Йоханссон в проекті, в мережі стали з’являтися обурені коментарі простих користувачів. «Кажуть, в наступному фільмі Квентіна Тарантіно Скарлетт Йоханссон зіграє Мішель Обаму», – писав @gregperkinss. «Замість Скарлетт Йоханссон треба було взяти трансгендерного чоловіка. Не дивно, що вона погодилася на цю роль», – юзер @ItsJam_Ok. @kish_lal пригадала актрисі її активізм: «Скарлетт Йоханссон – біла жінка, яка скаржиться на несправедливість, але при першій же можливості підставляє кольорових і трансгендерних людей». «Найдивніше, що режисера жорстко критикували за вайтвошінг (коли білий актор грає роль, призначену людині іншої раси. – прим. ред.), коли він взяв Скарлетт Йоханссон на роль Мотоко. І тепер він не тільки повторює свою помилку, але і з тієї ж актрисою. Як таке можливо?», – написав юзер @GregorArnott.є

Йоханссон дійсно піддалася жорсткій критиці за участь в кіноверсії аніме «Привид в обладунках». Очікувалося, що роль відійде азіатської актрисі, проте студія вирішила інакше. Згодом режисер аніме Мамору Осії повідомив, що не має нічого проти призначення Йоханссон на роль Майора.

Всі ці твіти зібрані в статті на сайті Bustle (жіночий онлайн-журнал), який вийшов 3 липня. Автор тексту звернулася за коментарем до представників актриси і отримала таку відповідь: «Передайте їм, щоб звернулися за коментарями до прес-аташе Джеффрі Тембор, Джареда Лето і Фелісіті Хаффман». Всі ці актори грали транс-людей: Тембор – в серіалі «Очевидне», Лето – у фільмі «Далласький клуб покупців», Хаффман – у фільмі «Трансамерика». Всі вони були цісгендерними акторами, як і Йоханссон.

Текст з відповіддю актриси 3 липня ретвітнула активістка кампанії «Оскар – такий білий» Ейпріл Рейн і прокоментувала: «Скарлетт Йоханссон отримала масу невдоволення через вайтвошінг у фільмі “Привид в обладунках”, де її героїня повинна була бути азіаткою. Фільм провалився. Це її не збентежило, і вона об’єдналася з тим же режисером, щоб грати трансгендерного чоловіка в Rub & Tug».

Після цього піднялася справжня хвиля. Згідно Google Trends, що відбиває статистику пошукових запитів, новина про кастинг Йоханссон не викликалf в світі особливого інтересу. Сплеск почався після того, як твіт Рейн і текст коментаря з Bustle підхопили інші англомовні ЗМІ – як пов’язані з кіно, так і звичайні. Як видно з графіка, пік інтересу до теми з боку користувачів пошуковика припав на 5 липня.

Особливе обурення викликали слова Йоханссон у трансгендерних актрис. Трейс Лісетт з «Очевидного» написала: «Значить, вам можна і далі грати нас, але нам не можна грати всіх? Голлівуд прогнив. Я б не засмутилася так, якби могла приходити на прослуховування разом з Дженніфер Лоуренс і Скарлетт на цис-ролі, але так не буває». Лісетт додала: «Ви не тільки граєте нас, крадете наші історії і можливості отримати ролі, але потім ще і радієте преміям за те, що наслідує наше життя». Джемі Клейтон, відома за серіалом «Восьме почуття», а також брала участь у фільмах «Неоновий демон» і «Сніговик» на третіх ролях, зазначила, що транс-акторам дуже важко отримати роль цісгендерних персонажів.

Дійсно, це проблема: транс-актори отримують лише ролі транс-персонажів, яких і так дуже мало на великому екрані. На телебаченні з цим трохи краще. Наприклад, серіал Райана Мерфі «Поза» оповідає про життя транс-людей в Америці 1980-х, і всіх трансгендерних жінок грають трансгендерні актриси. Але фінансування серіалів влаштовано інакше, і Голлівуд не поспішає йти тим же шляхом. Rub & Tug, мабуть, перший студійний проект з великим бюджетом (30 млн доларів), який міг би показати історію такої незвичайної для обивателя людини.

13 липня Йоханссон відмовилася від участі в картині, вибачившись перед трансгендерним співтовариством за свої нетактовні коментарі. Окреме питання, яке виникає у зв’язку з цим: чому мовчать автори проекту? Дев’ять продюсерів (Йоханссон була десятою) і режисер Сандерс не сказали ні слова. А між тим серед продюсерів фільму були досить відомі люди – Джоел Сілвер, відомий по франшизам «Смертельна зброя» і «Матриця», і актор Тобі Магуайр. Але в підсумку весь гнів Twitter вслід лютих текстів на англомовних сайтах обрушився на Йоханссон – жінку, яка і без того перебуває в непростому положенні в Голлівуді (пам’ятаємо про 29,4%). Як повідомляє The Wrap, Rub & Tug вже практично мертвий. Пов’язані з проектом інсайдери стверджують, що знімати його вже не будуть.




Loading...



Залишити коментар